Direktlänk till inlägg 5 februari 2016

Bekräftelse....

Av wisa - 5 februari 2016 21:56

 

Jag är medlem i flera grupper på fb. Bland annat en grupp som är tänkt att skapa lite livskvalitet eller nåt ditåt. Det är oftast en mycket trevlig grupp. Många fina bilder som man bara älskar. Eller det var så. Förut. Nu har något hänt med gruppen. Eller med bilderna. För nu är det mest bilder på skribenterna. Jodå. Oftast ser man skribenterna i alla fall genom profilbilderna. Men det räcker liksom inte med profilbilder. Nu är 9 av 10 bilder rena porträttfoton. Och så ska alla beundra varandra. Man vet ingen hejd på hur man ska överträffa varandra i sina försök att bekräfta den vars foto man har på näthinnan för stunden.


Jag har verkligen inget problem med att bekräfta en annan människa. Men jag blir lite fundersam när utseendet blir så viktigt för denna bekräftelse. För mig är det ingen konst att bekräfta en människa när han/hon har gjort något bra. Eller något snällt. Jag kan i och för sig bekräfta en människa för dennes skönhets skull också om så skulle vara. Men så tänker jag också att det är lite sorgligt att utseendet, skalet, är det som räknas. För jag ser ju att dom som betraktas som "vackra" får hundratals "likes". Och så ser man nästa bild, som kanske då visar en trött något överviktig person som kanske inte är filmstjärnevacker i sitt skal...ja då blir det inte så många "likes". Det är för mig inte att bekräfta en annan människa.


Hur har det blivit mellan oss människor? Vi sitter bakom en skärm och bedömer andra utifrån en bild. Vi hejjar på dom med vackra skal och dom som är mindre vackra bläddrar vi förbi. En med mindre vackert skal har kanske en insida som är fantastiskt underbar. Den med det vackraste skalet kanske är en riktig skitstövel. Ja, ni fattar vad jag menar. Och dessutom låter man sig bedömas av människor som man inte har en susning om vilka dom är. Jag kanske är konstigt funtad, men jag fattar inte riktigt detta fenomen. Jo, visst ska vi bekräfta andra människor. Gärna och ofta. Men för att bekräftelsen ska bli ärlig så bör man kanske veta lite mer om den man ska bekräfta.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wisa - 13 februari 2016 09:05


    För lite över 1 år sedan gjordes en planerad operation på W. Hon hade en knöl bakom näsan, som gjorde att hon andades lite mindre bra. Det blev en noga planerad operation. Den lilla damen har en tendens att vara mycket svårväckt efter narkos...

Av wisa - 13 februari 2016 07:26


    Min älskade lilla W är sedan inatt inlagd på sjukhuset. Det började för ett par dagar sedan med att hon fick 40.3 i feber. Med alvedon i kroppen. Sonhustrun skriver ju om allt på sin fb. Så gjorde hon även i detta fall. Jag får ju inte skriv...

Av wisa - 12 februari 2016 11:18

  Det här med piller är ingen hit, tycker jag. Dom fungerar inte alltid så som det är tänkt. I alla fall inte i min kropp. Jag måste ringa min vårdcentral och boka en telefontid med min doktor på måndag efter att jag varit på sjukhuset....   J...

Av wisa - 12 februari 2016 08:43


  foto: Aftonbladet   På morgonen nu har det varit ett "femtoltal" bilolyckor i halkan runt om i Upplad. Förmodligen ännu fler olyckor på andra hålla också. Det är så sjukt halt idag tydligen. Snälla alla fina ni som ska ut på vägarna idag. Ta...

Av wisa - 12 februari 2016 07:46


  foto: Johannes Rousseau   Så är det fredag igen. Vaknar till nederbörd i form av snö. Det är en blöt, tung snö, som lägger sig på våra tak och på marken. Det är inte jättekallt. Jag och dottern bor bakom ett av alla dessa fönster som syns på...

Presentation


I denna blogg kan du hitta mina tankar och känslor kring allt som ryms mellan himmel och jord.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<<
Februari 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards